pss

فیزیک علم بی کران

pss

فیزیک علم بی کران

خبر گزاری کتاب ایران: فیزیک، از آغاز تا امروز در یک کتاب

خبر گزاری کتاب ایران: فیزیک، از آغاز تا امروز در یک کتاب
خبر گزاری کتاب  ایران: فیزیک، از آغاز تا امروز در یک کتاب
نویسنده کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب به تاریخچه علم فیزیک پیش از ثبت تاریخ تا زمان حاضر می‌پردازد و حاصل مطالعه بیش از 60 کتاب داخلی و خارجی و هزاران منبع مستند اینترنتی در مدت 20 سال است.

[ معرفی کتاب ]

فیزیک، از آغاز تا امروز در یک کتاب
19 شهریور 1386 ساعت 12:02
نگارش کتاب «فیزیک از آغاز تا امروز» به پایان رسیده و این کتاب اوایل مهر ماه به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها می‌آید.
نویسنده کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب به تاریخچه علم فیزیک پیش از ثبت تاریخ تا زمان حاضر می‌پردازد و حاصل مطالعه بیش از 60 کتاب داخلی و خارجی و هزاران منبع مستند اینترنتی در مدت 20 سال است.
فیزیک، از آغاز تا امروز در یک کتاب
گزارشگر : ساره گودرزی


حسین جوادی ادامه داد: کتاب حاضر برای مشخص کردن مراحل مختلف تکامل علم فیزیک و توضیح درباره نحوه اندیشیدن به پدیده‌های فیزیکی به رشته تحریر در آمده است.

وی با بیان این‌که سعی کرده رویدادهای تاریخی فیزیک را در تحریر کتاب مد نظر قرار دهد، افزود: این کتاب، تنها درباره تاریخ فیزیک نیست؛ بلکه در آن به روند تکامل علم فیزیک توجه شده است و زمینه رشد اندیشه‌هایی منجر به کشفیات فیزیکی را تشریح می‌کند.

وی تصریح کرد: در این کتاب، بحث‌های فلسفی در کنار رویدادهای تاریخی مطرح شده تا فلسفه علم فیزیک، زینت‌بخش محتوای علمی آن شود؛ زیرا درک عمیق دانش فیزیک، بدون توجه به روند تاریخی و نگرش‌های فلسفی آن، از جذابیت این دانش بنیادی می‌کاهد و به همین دلیل در بخش‌هایی از کتاب محتوای علمی با تاریخ و فلسفه فیزیک در هم آمیخته است تا زوایای تاریک و مبهم فیزیک برای خواننده روشن شود.

این محقق فیزیک نظری با بیان این‌که کتاب در سطحی تهیه شده که برای تمامی گروه‌های سنی با هر پایه‌ای از معلومات فیزیکی، مفید واقع شود، گفت: کتاب حاضر برای دانشجویان رشته‌های فیزیک، ریاضی و مهندسی مناسب‌تر است و تلاش شده جهت‌گیری مطالب کتاب به گونه‌ای باشد که انگیزه پژوهش دانشجویان و دانش
این کتاب به تاریخچه علم فیزیک می‌پردازد و حاصل مطالعه بیش از 60 کتاب داخلی و خارجی و هزاران منبع مستند اینترنتی در مدت 20 سال است
آموزان را تقویت کند.

جوادی همچنین درباره فصل‌های کتاب توضیح داد: هریک از فصول کتاب تکمیل کننده فصل قبلی است و پیشنهاد می شود کتاب با فصل بندی ارائه شده مطالعه شود تا پیوستگی و ارتباط نظریه‌های فیزیکی و اهمیت آن‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد:‌ این کتاب در 35 فصل نوشته شده و فصل اول آن، فیزیک پیش از قرون وسطی نام دارد. در این فصل، اطلاعاتی پیرامون فیزیک ماقبل تاریخ، ستاره‌شناسی باستانی، اعتقادات بابلیان، مصریان، چینی‌ها، تمدن مایا، فیزیک یونانی، بن بست فیزیک یونانی، مکانیک یونانی و منطق ارسوطویی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در فصل دوم کتاب نیز درباره فیزیک در ایران توضیحاتی داده‌ و درباره دانشمندانی چون خوارزمی، ابن‌سینا، ابن هیثم، ابوریحان بیرونی، خیام و خواجه‌نصیرالدین طوسی مطالبی و علم آنان مباحثی ارائه کرده‌ام.

جوادی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی نیز در زمینه رنسانس علمی در اروپا، مفاهیم بنیادی فضا و زمان، مکانیک نیوتونی، هندسه فضا و زمان،‌ نوز، زیربنای فیزیک مدرن، حرکت براونی و پدیده فوتوالکتریک، انرژی، ساختار اتم، گازها و قوانین ترمودینامیک، خواص و رابطه موجی ذرات، نسبیت عام، نظریه انفجار بزرگ، تقارن و مدل استاندارد، انرژی تاریک و ماده تاریک، مبانی نظریه سی.‌پی.‌اچ و معماهای فیزیک آورده شده است که مطالعه هر یک علاوه بر افزایش معلومات تاریخی می‌تواند اطلاعات علمی مخاطب را نیز افزایش دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مساعدت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: امیدوارم این کتاب زمینه انتشار آثار ارزشمند و غنی‌تری در زمینه علم فیزیک را فراهم کند.

به گفته نویسنده، «فیزیک از آغاز تا امروز» در 872 صفحه و با قیمت 9800 تومان، توسط انتشارات «اتا» اوایل مهرماه به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها می‌آید.
فرستنده حسین جوادی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد